Kihagyni bűn? Vagy Utcazene függőség?  Avagy hogy lehet 100 ezer ember kis családias hangulatban? Riport mindenidők legjobb Utcazene fesztiváljáról!

Veszprém legnagyobb, leghíresebb, legfergetegesebb fesztiválja az UTCAZENE. Minden évben júliusban, megtelik a város. Kicsikkel, nagyokkal, fiatalokkal, öregekkel, színpadok előtt ugyanúgy láttam járókeretes nénit, mint totyogó babákat, akik futnak, táncolnak, elesnek és aztán újra  Miért az Utcazene a legjobb fesztivál? Elég erős pontja hogy: ingyenes! Aztán a másik, egy nagyon szép kis városban van rendezve, nem pedig porban, homokban, mint más fesztiválok. Itt olyan fellépőket lehet hallani, akiket máshol nem, és olyan hangulati emelkedést tudnak véghezvinni, mint a legprofibbak, mind a zenéjükkel, mind a fellépésükkel, illetve a közvetlenségükkel a közönség felé. Megkísérlem leírni napról napra a fesztivált.

1.Nap

Minden nap 15:30kor kezdtek a zenekarok és 00:30ig zenéltek, utána, már csak kóbor utcazenészek itt ott. A 15:30as kezdés is elég relatív volt, hiszen az Empty Pubs, a fagyi-gép elosztójára rákötötte a hangszerelését és már 14:00kor is nyomták  Volt 4 kisszínpad, amin alig fértek el a zenekarok, volt egy jazz színpad , meg két nagyszínpad, utóbbiakon csak este 8-tól volt zene. Legelső nap Naked Gun-ra tévedtem be, fiatalokból álló, elég rockos, dallamos zenét játszottak, gitárokkal, trombitával, meg egy kiscsajjal akit mindenki 3 évvel fiatalabbnak nézett  Néha a trombitás is énekelt, habár ő csak papírból tudta, szegény kicsit lassan tanult, de zenélni tudott. Egyik számuk még mindig a fülemben cseng. Utána a legjobb amit találtunk az a Profundo volt, ő nekik találhattok pár számukat a http://www.profundo.hu –n igazi utcazenét játszanak. Két gitáros meg egy rövid hajú vagány-laza csajszi az énekes. Náluk az volt a szimpatikus, hogy a cd-jüket úgy árulták hogy 100 ft vagy amennyit gondoltok  Én csak azért nem vettem, mert élőben hallgatva őket, rettentő jó élmény és számítógépen nem lenne ugyanaz. Mindazonáltal javaslom mindenkinek , hogy hallgassátok meg a számaikat. Ja és ők budapesti zenekar, úgyhogy aki annak közelében él és mozog, kötelező jelleggel mozogjon el egy Profundo koncertre. Profundo után a Black and Proud-ot hallgattuk, 3 énekes csajszi meg 3 zenész alkotja, nagyon remek hangulatban adtak elő afrikai nótákat, többek közt termékenységi dalt is 😀 A magas énekesnőnek mélyebb hangja volt mint a duci alacsonynak, habár meg kell mondani, hogy a duci a fesztivál végére lefogyott 😀 Mindazonáltal érdekes amikor ilyen fehér emberek ilyen fekete hangokat adnak ki, narancssárga ruhában. A két utóbb említett zenekar, a Gizella udvarban lépett fel, aminek van egy mediterrán hangulata, hiszen középen egy magas szökőkút féle áll és abból vesz mindenki vizet, de még hűsítő is. Szép hely csak kicsi. Majd tovább mentünk 18:30kor Empty Pubs-ra na ők azok akiknek egyszer már nyerniük kell, hatan vannak, abból két idén végzett diák, meg még három akik tanáraik illetve van egy plusz tag. Sajnos ő rájuk se tudok stílust húzni csak azt hogy Utcazene! Az unalmas ha azt mondom , hogy ők is nagyon jó hangulatot csináltak? ) Ők Gyöngyösiek, úgyhogy Gyöngyösön, aki jár, nézzen be egy Empty Pubs koncertre.
Még egy kicsit belehallgattunk Sunroots-ba, nagyon jó kis vidám reggae nótákat játszottak, az énekesük egy kicsit őrült, meg kicsit más 😀 de jó hangja van, olyan napfény stílusú, néha úgy énekelt, hogy mezítlábasan, egyik kezében sörrel, de ment neki  Utána gondoltuk meghallgatjuk a Hősöket hogy mi az , mert már sok jót hallottunk róluk, de meghallottuk az első 1-2 ütemet, tódultunk kifelé, a hip-hop nem a mi stílusunk. Ilyenkor volt a körbe mászkálós rész, meg a leülünk, megyünk, ismerősökkel, találkozunk, majd újra. Kicsit belehallgattunk Le Vangle-ba, svájci zenekar, nagyon jó hangulatot produkáltak, majd hazamentem. Első nap több dolog is feltünt az embernek. A kifestett arcú kisgyerekek, mert arcfestés volt, mindenki jött a legviccesebb pólójában – pl sörhas fejlesztés alatt, a hétfő bűn, vagy éppen a tipikus jövök – megyek póló. Minden színpadnál egy őrült táncos biztos hogy volt, de néha több is. Minden kisgyerek Inviteles lufikkal mászkált és csapkodták egymást. Szóval ismerősök, buli, zene, minden megvolt.

2.nap

A második nap, jobb zenekarok voltak éjszaka, mint az 1. ezért úgy gondoltam, az nap hozom inkább el a biciklimet a szervizből és így nem kell az utolsó busszal hazamennem. Habár olyan részt ahol lezárhattam a biciklimet, nehéz volt találni de megoldottam. Aztán belehallgattam kicsit a Club Era-ba, nagyon jó zenét játszanak csak nekem 3 szám után, már unalmasnak tűnt. Pedig egyszer ők lettek a szakmai zsűri által hirdetett nyertesek. Aztán továbbmentem Sunroots-ra. Majd Naked Gun, majd Profundo és Black and Proud-nél jött a barátom egy üveg borral  Ezáltal még jobb lett a hangulat 😀 Mindezek után elmentünk Miskin Hercegre, aki hivatalos nevén Kónya Levente, ő is volt már nyertes, csak még Uccakutya néven, tavaly ámítógép volt, idén pedig Miskin herceg. Egy szál gitárral azaz már 2-vel, de nem egyszerre, áll ki és énekel,a gitár húrok a gitár végén a szélrózsa minden irányába állnak. Elég improvizativ a műsora, mert kb azt énekli ami eszébe jut, viszont olyan klasszikusokat, mint a hotel california, vagy felszarvazottak balladája, vagy a mesél az erdő, amibe a közönséget is mindig bevonja, vagy amit éppen kérnek tőle, de hallhattunk tőle IHM-es Tankcsapda paródiát, vagy éppen Stinget. Mi tegnap Pink Floydot kértünk tőle azt is eljátszotta. 8 óra környékén elléptünk Anselmo Crew-ra, remek aláfestő zene, de nem sokkal több annál, úgyhogy inkább elléptünk sörért. Azt azért tudni kell, hogy az éjjel nappali az ilyenkor hering stílusban volt betömve, tekintve, hogy az utcai büfékben 400 ft volt a sör, az éjjel nappaliban meg 220. Innentől el lehet képzelni. Felmentünk sörözni, egy ilyen parkolóba, nem tudom mi volt éppen, parkoló vagy tető vagy valami ilyesmi, hangulatos volt szintén, majd utána elmentünk Budapest Bár-t nézni. Remek volt, csak láttam hogy a lépcsőn két csaj kártyázik, kérdezték beszállok-e és beszálltam. Úgyhogy kártyázás közben hallgattam a Budapest Bár-t, olyan számokat is játszottak ami az albumon nincs is rajta, fantasztikus volt. Végén már nem tudtuk mit játszunk, ezért a 21 es alapján elkezdtünk játszani 2-est, 3-ast, 4-est és kb 23asig jutottunk , amikor meguntuk 😀  Na akkor pedig hazabringáztam, ismeretlen sötét tájakon, de végig a bicikliúton szabályosan, majdnem elaludtam,de nem lett volna jó poén végül fél 3-ra értem haza.
3.nap

Mivel igen fáradt voltam, úgy döntöttem ezt a napot kihagyom, pedig ezen a napon volt Péterfy Bori, aki megint nem tudott Veszprémben koncertet adni, mert leszakadt az ég. Többet nem tudok erről a napról mondani, mert nem voltam ott 

4.nap

Immár hivatalos Utcazene pólóban mentem be. Amit a második nap vettem ezer forintért, annyit szerintem, megér egy fesztivál. Megyek be az utcazenés pólómban, jön szembe egy kiscsaj, papírral meg tollal, hogy feltenne 3 kérdést, azaz lehet csak 2-t. Arra gondoltam van is időm, megkérdezte: Veszprémi vagyok-e? Mondom: nem. Jó akkor már csak egy kérdés : Az utcazene miatt jöttem be, de itt már a kérdés közben röhögött, mivel látta a pólómat, de azért megerősítettem hogy igen. Kicsit nézegettem a falmászó kölyköket, ők is jók voltak.  Majd leültem Babarci Bulcsút hallgatni, kb 10 perc és jött az első ismerős  Babarci Bulcsú kicsit hasonlít stílusban a Miskin Herceg, hiszen egy szál gitár, plusz egy hangszer a szájba, aminek a nevére még nem jöttem rá, de jó hangulat itt is megvolt. Utána pedig az Empty Pubs volt, és ők voltak az egyetlen zenekar, akik odajöttek hozzám, hogy szavazzak rájuk. Úgyhogy 3 év alatt először szavaztam zenekarra, hozzá kell tenni, hogy a zenéjük is az egyik kedvencem volt, főleg a Maria Magdalena – ami olyan spanyolos nóta. Ez volt az első nap, amikor sikerült, festett arcú kisgyereket fényképeznem. Ezek után nekiindultam ismerőst keresni mentem egy kört és találkoztam egy olyan ismerőssel, akivel átlagosan 2 évente találkozok  ő az unokatesójával volt, az egyikkel, majd később csatlakozott egy másik is, ilyen félig meddig koncerteket hallgattunk, mert mászkáltunk, beszélgettünk, belehallgattunk, leültünk majd újra. És közben láttuk a Carlos Perez-t is, aki nem ismerné, ő egy nagyon híres kézilabdázó. Kicsit még a hivatalos utcazenészeken kívül utcazenészeket is hallottuk. Ők voltak általában a legőrültebbek, minden kicsi zúgban, ahol esély volt arra, hogy nem zenélnek bele a másikba, már egyből volt egy ember gitárral, furulyával, hegedűvel, csörgővel, dobbal, mindig. Azt figyeltük, hogy az ilyen totyógos kisgyerekek még este fél11kor is kint voltak, de voltak kutyák is  ja és nagy divat lett, minden ami villog. Főleg a fejeken, nyakakban, este 10kor már minden második ember világított vagy villogott, nyaklánccal vagy nyuszifüllel, volt aki csak simán őrültnek öltözött be, és volt aki csak simán őrült volt.

5.nap

Az 5.nap szombat volt, ez kicsit azért volt gond, mert ez hétvége és nem tudtam menetrendszerű hétköznapi járattal bemenni, mondhatni le is késtem. Ezért gondoltam, elmegyek a következő busszal, amivel, ameddig tudok, Fűzfő elejéig sikerült, onnan futottam egy nagyot a buszpályaudvarig, hátha onnan megy valami, na onnan 5 perccel késtem le, szóval azzal mentem, amivel mentem volna ha várok tovább Kenesén. Mindenesetre így is elkaptam szerencsére a Profundo végét   Nagyon élveztem. Majd találkoztam unokatesókkal, ő velük egy fél Babarci Bulcsú és egy fél Black and Proud koncertet hallgattam meg. Ja és utána a szokásos Empty Pubs buli, amit már további barátokkal, hallgattunk. Majd utána Miskin hercegen még továbbiakkal találkoztunk, a színpad széléről kértük a számokat, a kérésünkre játszotta a pink floyd wish you were here-jét. Mondta is, hogy mivel, ő már nyert egyszer, inkább nézzen körül a közönség, és akire úgy gondolja, arra szavazzon. Este Skarbonari, nagyon jó olasz zenekar, fantasztikus hangulatot teremtettek, szidták a Busht meg a Berlusconit elnöknek Banános Joe-t akarták  Ezenkívül nagyon jól előadták, hogy mikor miről énekelnek, pl hogy a lányokat nagyon szeretik, de hogy néha nagyon mérges bla-bla hisztisek, máskor meg kedvesek , de emellé egy olaszos színjátszást is kaptunk. Rajtuk is látszott hogy szerették a közönséget. Ültek a lépcsőn, álltak a színpad előtt, fent a korlátoknál is amerre az ember elnézett, ember tömeg volt. Mi egy füves részen üldögéltünk, amikor odajött hozzám egy lány, hogy nem velem találkozott VOLT fesztiválon? Kérdeztem: Bori vagy? Mondta igen, úgyhogy onnan már tudtam. Habár visszakérdezett hogy én meg Peti? Majd megállapodtunk hogy nekem az arc, neki a névmemóriája rossz. Utána bementünk La-Familia-ra , akik franciák voltak, de szerencsére angolul beszéltek, ők is hasonlóan pörgős zenét adtak elő, mint a Skarbonari, látszott rajtuk hogy élvezik, az énekesnő mutatta, hogy sajnos eltört a lába ezért nem tud táncolni. Nem bírta ki, felállt és fél lábbal ugrált.  Quimby-be bementünk a tömegbe. Igen vészes volt, nehéz volt megmaradni, nagyon jó buli volt. Mondta az énekesük ha valaki még egyszer feldob valamit a színpadra, akkor lemennek a mikrofonnal és meggyepálják, de hát igazuk is volt. Majd pedig hazamentünk, szép lassan véget ért a forgatag. Nem is kell több nap, mert az ember csak elfárad benne.

Mindazonáltal jó volt látni, hogy a járni nem tudó babáktól, a járókeretes néniig, az 50 év körüli rapet táncoló emberekig meg persze a rengeteg fiatal mindenki ott volt. Mindenkinek alapértelmezetten a kezében volt valami üveg, vagy sörös-doboz. Viszont csak 1-2 embert láttam bealudni a városban, akik addig aludtak, míg újra meg nem szólalt a zene. Minden vidám volt minden szabad, az egész ingyenes és az egész város fesztivál volt. Zúgzenészekkel, falmászókkal, lufitekerőkkel, tűznyelőkkel, volt aki hirtelen kapta elő a gitárját és játszott egy ördögbotos srácnak egy számot. Spontán alakultak zenekarok. Mindenfelé kürtöskalács illat szállt. Persze lehetett kapni mindent szalonnát, sört, pálinkát. Egy év múlva újra itt, egyre több ismerős és egyre több új arccal. Aki teheti egyszer nézze meg. Úgy érzem idén a legszínvonalasabb fesztivál volt látható és hallható.

A szakmai zsűri díját Babarci Bulcsú kapta, a közönségdíjas a Latin Spirit Trió lett, és a Club Era hegedűse, Bakai Marci különdíjat kapott.

